الخميس، 25 سبتمبر 2014

إن كنت ناسى أفكرك

إن كنت ناسى أفكرك...
إن كنت فاكر إنك ها توصل لربنا بكبرك وغرروك تبقى غلطان.
إن كنت فاكر إنك ها توصل لربنا بنفسك وأنانيتك تبقى غلطان.
إن كنت فاكر إنك ها توصل لربنا بعلمك تبقى غلطان.
إن كنت فاكر إنك ها توصل لربنا بفكرك تبقى غلطان.
إن كنت فاكر إنك ها توصل لربنا بذكرك تبقى غلطان.
 إن كنت فاكر إنك ها توصل لربنا بغفلتك تبقى غلطان.
إن كنت فاكر إنك ها توصل لربنا بالهزار واللعب تبقى غلطان.
إن كنت فاكر إنك ها توصل لربنا بالشهوات والملذات تبقى غلطان.
إن كنت فاكر إنك ها توصل لربنا بالكذب تبقى غلطان.
إن كنت فاكر إنك ها توصل لربنا  بالدعاوى الكاذبة تبقى غلطان.
ما فيش حاجة توصل لله إﻻ الله وما دخلوا على الله إﻻ بالله وﻻ عرفوا الله إﻻ بالله.
ﻻ إله إﻻ الله.
هذا هو التوحيد الحقيقى ...
هذا هو التحقق بﻻ إله إﻻ الله حاﻻ واعتقادا، قوﻻ وعمﻻ.
الكل حجاب والمقصود عدم اﻻتكال على شىء من دون الله.
إذا كانت الطاعة قد تصير حجابا فما بالنا بالمعصية.
والمراد أن تقبل على الطاعات وﻻ تنظر إليه وﻻ تتكل عليها. وتخشى المعاصى وﻻ تستهر بها.

ليست هناك تعليقات: